Lif3 + L3ns3 + Fri3nd = Izad

Monday, November 27, 2006

Ali Setan

Asssmidaaa...
hahaha..
This one favourite movie aku.. salah satu favourite movie.. bukan aku saja.. kakak aku yang sulong pun suka gile cerita ni..Tak tau la aku dah tengok berape puluh kali cerita nie..hahahaha

Macam tak percaya pun ade.. movie ni tahun 1985. Mula di tayangkan pada 16 February 1985. Aku lahir pun 1983.

Aku rase movie yang paling best yang menceritakan pasal Campus. Suasana pelajar. Tak tahu la kenape malaysia skang nie tak leh nak buat movie yang cam ni.. Pelik.

Yang ade pun "Kuliah Cinta". Ni pun cam ape nye cerita. Tak real langsung. Boleh plak dia tiru sketsa hindustan.. tak tau la.

Tapi tu la.. Ali Setan.. hahaha... Arghhh.. rase nak belajar balik la..

Aku ingat lagi dia punya dialog "Tipah tertipu bang" sampai ade lagu Tipah Tertipu tu..

Latifah: Pah mula sedar, Pah cintakan abang.
Ali: Huh, cinta untuk aku. Tubuh untuk orang lain.

Tajam gile ayat dia... hahaha

Ali: Bak kacang tu!
Singh: Untuk apa?
Ali: Umpan lah, bodoh!
Singh: Umpan? Umpan apa?
Ali: Umpan ayam lah.
Singh: Ayam makan kacang?

Bagi aku cerita nie legend la.. kalo sebut je ali setan.. konfirm sume orang tahu.. Muka si ali dengan muka dajal dia pun dah terbayang bayang.
Skang lagu Tema dia pun dah di ubah suai.. di olah. at least glamour balik file nie.. hehe

Sedikit info bagi Filem Ali Setan ni.

Pengarah

Jins Shamsuddin

Penulis

Jins Shamsuddin ... Lakonlayar
Osman Abadi ... Skrip & Dialog

Pelakon

Azmil Mustapha ... Ali
Fauziah Ahmad Daud ... Asmidar
Izi Yahya ... Jeff
Liza Abdullah ... Aini
Ebby Saiful ... Latiff
Shah Rezza ... Jali
Sheila Majid ... Tipah
Jins Shamsuddin ... Tan Sri
Prof. Abdullah Hassan ... Dekan
Puan Maimunah Mahadi ...
Puan Sujiah Salleh ...

Amerjit Singh
Goh Lin Yu
Iftikhar Mahmud
Jayalashimi Nair
Joanne Koay
Johari
Juliana Merican
Khairel Anuar
Khusna Ahmad
Lokman Muda
Mazlan
Mazli Mohammad
Monica Mary Tan Ponniah
Noraini Ali
Norhayati Shamsuddin
Peggie Ng
Sam Choon Teng
Shahrom Yeop
Sharma K. Shukla
Siti Alwiah
Tan Guat Joo
Tan Poy Guan
Yap Heng Leng
Zakaria Hassan
Zainal Abidin

Kalo kita tengok kutipan dia.. dekat satu juta tu. RM990,852. Not bad la kan kalo di bandingkan dengan waktu itu.


Pertandingan: Festival Filem Malaysia ke-6, 1986

ANUGERAH:
Pelakon Lelaki Terbaik
- Azmil Mustapha
Pelakon Wanita Terbaik - Fauziah Ahmad Daud
Penyunting Terbaik - Johari Ibrahim
Penataan Muzik Terbaik - Adnan Abu Hassan
Lagu Terbaik - (Debu Di Hati)



Sikit lagi aku nak gi beli VCD cerita nie la.. hahahahahah

anyway.. satu lagik movie yang mengenai student life.. DUNIA BARU.. ni memang best..
Boleh layan la walaupun episod. Bagi aku Dunia Baru nie.. dia ade mencerita true life dalam kehidupan di kampus.. or maybe ade sikit2 yang terkena kat aku kot.. masa masa di UiTm dulu..
mesti la ade tu yang layan lebih.. hahahaha chow

p/s:- "lyn atau lebih di kenali sebagai markonah" kalo ko jadik pompom gurl masa aku futsall last weekend.. konfirm satu team aku muntah darah. hahha.. jgn marah.. gurau je.. kalo ko ade best sikit. baru ade penyokong.. hahahaha

3 Comments:

At 2:54 PM , Anonymous Anonymous said...

bengong ijad nih. ni mesti nengok ali setan smalm punya kes nih. tp smalam punya dok beh ah...pasal asmidar bukan ogy n ali pun dah ada jambang...kureng sket la kesetanan dia ms kat kolej (alisetan part 1)

huhuhu when tgk cita ni..remind me my warmest trip to penang last May lah :D
jenjalan kat ferrenggi, g penang hill arghhhh i miss that beautiful moment la....

ermm aper pun that movie mmg superb! errrr

 
At 7:25 PM , Anonymous Anonymous said...

ngeh..ngeh..den suh ko lotak namo den jo.. napo plak ko lotak skali gmbar den ngan si ali tu. kat atas skali plak tu..huhu. malu ar den cenggini. wehehe..ceh,muntah darah kunun!! xmau view lg kang..

 
At 4:05 PM , Anonymous Anonymous said...

akekekeke...xsangke mint jgk citer ali setan. ;));)) tringt plak member skolah name ali... bile org tanya ali mane.. ali setannnnn. ahahahah!!! ali.. alii.. kt mane ko skang erkkh??

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home